Wat is SEO?

Een nieuwe fiets

Fiets kopenJan wil een nieuwe fiets.  Jan wil vandaag een nieuwe fiets! Hij heeft geen tijd om naar de fietsenmaker te gaan en kijkt daarom eerst op het internet.  Jan weet nog niet welke fiets hij wil. Hij weet ook niet welke merken hip en hot zijn. Net als 96% van alle andere Nederlanders die “iets willen” gaat hij daarom eerst naar http://www,google.nl. Hij ziet een invoerveld, denk even na en typt dan:

 “fiets kopen”

Wonder van de techniek

Wat hij dan ziet is een wonder van de techniek: een scherm vol met afbeeldingen, teksten en kleuren die allemaal om aandacht schreeuwen. Hij ziet de naam van de fietsenmakers in de buurt. Ziet websites die schreeuwen dat ze goedkoper zijn dan de ander. Maar allemaal zeggen ze “koop die fiets bij ons!”

Net als 94%  van alle Nederlanders blijft Jan op de eerste pagina en klikt niet verder naar een volgende pagina. Bovenaan ziet hij 3 advertenties gemarkeerd met [Adv.] in het geel. Rechts bovenin een aantal populaire fietsen uit de Google shopping resultaten. Daaronder de kaart van Nederland met een aantal plaatsen waar je een fiets kan kopen. En daaronder weer advertenties. Dit zijn allemaal zaken waar de fietsenverkoper veel geld voor moet betalen om zijn waren aan te prijzen. Ergens daartussen staan ook nog de “normale” zoekresultaten.

SEO

Ecommerce bestaat uit verschillende deelgebieden:

  1. Resultaten pagina Google De advertenties, dat is SEA (Search Engine Advertising).
  2. Google shopping is voor de webshops.
  3. Google Local is voor alle bedrijven met een Google bedrijven pagina.
  4. En dan de “normale” zoekresultaten: dat is het werkveld van SEO (search engine optimalisation), zoekmachine optimalisatie.

Keuzevrijheid?

Jan moet kiezen, hij moet klikken om verder te komen, om zijn doel te bereiken. in een duizendste van een seconden hebben zijn ogen het hele beeldscherm afgescanned.  Gaat Jan voor één van de betaalde advertenties? Of kiest hij toch voor de “organische” resultaten? Het heeft geen zin. In zijn hoofd is al bepaald op welke link hij zal klikken. De meest aansprekende, opvallende en aanwezige titel met de beste belofte (lage prijs, snelle levering en gratis verzending) zal winnen.

De overwinning

Jan klikt op het eerste resultaat:

Morgen een nieuwe fiets in huis, rijklaar afgeleverd door dé online fietsenwinkel van Nederland.

Hier heeft de SEO specialist zijn doel bereikt. Een nieuwe potentiële klant is op de website afgeleverd. Maar de ecommerce gaat door. Vanaf hier neemt de CRO specialist het over. Een bezoeker op de website is fijn, maar nog liever een betalende klant. De CRO specialist (Conversie Rate Optimalisation) maakt van bezoekers klanten.

De specialist

Hoe komt het dat de website op de eerste plaats bovenaan staat?

De volgorde waarin die websites staan worden door Google bepaald op basis van een algoritme met meer dan 200 factoren. Sommige factoren weten we van Google, andere hebben we zelf geleerd en een aantal zijn speculatief en bedacht door zelfbenoemde SEO experts. De SEO specialist kent al die factoren van binnen en buiten en is vakbekwaam in het toepassen van al die 200 “ranking” factoren. De SEO specialist helpt Google dus om onze content (inhoud van de website) zo te structureren dat Google kan bepalen of deze zinvol is voor de gebruiker, of niet.  Doen we dat op een eerlijke manier dan noemen we dat “white hat”. Gebruiken we technieken waarvan Google vindt dat het oneerlijk is dan noemen we dat “black hat”.

Het is doorlopende wedstrijd om beter te presteren met jou “zoekwoorden” dan de concurrentie. Kies je zoekwoorden en ga de strijd aan. Samen met Mellema Marketing!